giovedì 21 agosto 2014

Chimbe règulas pro lèghere. De Harold Bloom







Comuna de Abbasanta
Provìntzia de Aristanis
                                              
Bibliote Comunale




Ufìtziu limba sarda
L'Altra Cultura Coop
Comente si leghet unu libru:
sas chimbe règulas de Harold Bloom.

1.      Liberade sa mente dae su suspu.
Ite cheret nàrrere? Cheret nàrrere a nche la finire cun sos pregiudìtzios. Nos ant imparadu a tratare sos iscritores de giudu cun sovraistruturas chi non no los faghent apretziare a beru: pensamus a Dante, Shakespeare, Dostoevskji… Bois los connoschizis in antis de los lèghere! Comente? Emmo pro cussu chi giai lèghidu de issos in sos libros de literadura, pro su chi bos ant contadu sos professores, pro su chi ant iscritu de issos sos crìticos leteràrios… ma non pro sos libros issoro! Cando bos sezis postos a lèghere Shakespeare fizis giai prontos a lu bantare, azis lègidu Amleto connoschende giai s’interpretatzione. No non nde sapimus ma leghimus sos autores clàssicos ischende giai chi su libru est bellu, chi nos at a cambiare sa vida e no at pòdere èssere bidu in un’àtera manera ca mìgias e mìgias de letores in antis nostru l’ant valutadu in cussa manera. Custa est una faddonca manna. Cando leamus unu libru, Harold Bloom cussìgiat  de pònnere a banda totus sas sovraistruturas e de aumentare sa capatzidade nostra de anàlisi.

2.     Pro mesu de su chi leghes o de sa manera de lèghere non chirches de megiorare sa gente chi tenes a curtzu.
A lèghere diventas una mègius persone, ma non mègius rispetu a su mundu ma rispetu a su chi fias in antis. Chircare de “salvare” sos àteros impreende su chi si leghet est una faddonca, est difìtzile, costat fadiga e non batit resurtados. Pro ite? Ca sa letura est una cosa sugetiva, onniunu si devet sarvare dae se, si devet megiorare dae se, lòmpere a s’àtera ala cun sas pròpias fortzas. Sa letura tenet unu sensu in custa manera ebbia. A lèghere pro si bantare de àere connoschèntzias non dat resurtados.  

3.     Devides èssere letores “egoistas”.
A èssere egoistas cando si leghet no est unu difetu. Chie leghet non devet crèere de èssere mègius de àtere, nen pensare de nde ischire de prus, tocat a tènnere una visione arta de sas cosas: est comente de àere unu lughinzu mantesu biu dae totu s’amore e su disìgiu de s’umanidade, si leghet sighende unu lughinzu chi tenimus a intro, in pagas paràulas sighide s’istintu bostru de letores mudende e giompende sos ischemas fissados, marcade su caminu bostru de letores sena bos pistighingiare de sas cunseguèntzias. Devides èssere egoistas e seberare semper su mègius pro a bois, seberade su chi si cumbinat cun sa natura bostra e non su chi bos narant chi devides lèghere: si diventades letores beros, sena fàghere nudda azis a diventare una lughe finas pro sos àteros.

4.      Pro lèghere bene tocat de èssere inventores.
Ite cheret nàrrere èssere inventores? No esistint cànones estèticos assolutos. Si pro un’autore, si cheret leare positzione ideològica tocat de lu connòschere bene.  Harold Bloom chistionat de “letura creativa” tzitende Emerson. Cando leghimus, non podimus leare pro bonu cale si siat cosa nos narant, sa mente s’isvilupat si est istimulada, si su libru chi semus leghende est fatu pro nois lu cumprendimus dae su fatu chi nos faghet partètzipes fintzas a su puntu de nos fàghere “creare”. Fraigamus una visione nostra, nois puru diventamus crìticos leteràrios e amus un’opinione nostra. Si pro contare de unu libru repetimus totu pari pari tando non semus leghende bene.

5.     Impreade s’ironia.
It’est s’ironia? In literadura est una figura retòrica in ue b’at un’incongruidade o una cunnessione involontària cun su beru, est una variatzione de su sensu comune. Unu bravu letore est irònicu. Sena ironia non si podent bìere cussos aspetos cuados e sa natura bera de s’autore , sena ironia si addurat presoneris de sas ideas precostituidas. S’ironia permitit de atzetare ideas contràrias s’una a s’àtera, permitit de isvilupare unu sensu crìticu chi nos lìberat dae su “suspu acadèmicu” e dae sas ideologias a manera de fàghere allùghere su lughìngiu nostru chi tenimus a intro. Como torrade a pensare a comente leghides e pensade a sas chimbe règulas de Harold Bloom, azis a cumprèndere comente narat su crìticu chi:
“pro lèghere sos sentimentos de sos òmines in limbàgiu de òmines, tocat a ischire lèghere cun umanidade e cun totu su pròpiu èssere”.


Bortadu dae:http://miconoscodivista.wordpress.com/2013/06/09/come-si-legge-un-libro-le-cinque-regole-di-harold-bloom/

Nessun commento:

Posta un commento